|
Jag bytte bara kedjan vid ca 950 mil, mest för att dreven såg ut som nya och tyckte att det räckte med det. Sen dess har den gått ca 800 mil och nu på sista körningen hann jag inte riktigt med att hålla koll på kedjespänningen, så den började krokna under resans gång och då hade den rullat cirka 700 mil från bytet. Jag använder ju Innovan ganska friskt när den används. Normalt byter man ju hela drivpaketet och egentligen är ju extrakostnaden för dreven någon större kostnad. Dock så känns det som att kedjan som inte är någon o-ringskedja, slits mycket snabbare än dreven. Dessutom så är det ju mycket enklare att bara byte kedja, inte för att det är något jättejobb att byta dreven, men man slipper ju bland annat ta bort bakhjulet. Kör man normalt och håller koll på kedjesträckning så kan man nog räkna med att en kedja håller åtminstone cirka 1000 mil och dreven byter man då varannan gång. |
Gamla dreven och man märker att det kommit hajtänder på dom. Nytt framdrev. Enkelt att byta genom att man tar bara bort kåpan och lossar dom två skruvarna på drvet. Nytt bakdrev och ny kedja monterat. Kedjan är med clipslås och några nitlås finns inte, mig veterligen. |